Wat is het socio-economisch potentieel van een bezoekerscentrum bij de Einsteintelescoop in Vlaanderen?

Uitdagingen

Zicht krijgen op het potentieel van een product/dienst bij een specifieke doelgroep

Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) stimuleert en ondersteunt fundamenteel en strategisch wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen. De organisatie bestudeerde de Euroregio Maas-Rijn (de regio rond het drielandenpunt) als potentiële kandidaat voor de bouw van de Einsteintelescoop en wilde het socio-economisch potentieel van een Einsteintelescoop-bezoekerscentrum in kaart laten brengen .

Om een gerichte inschatting van het potentieel van een bezoekerscentrum mogelijk te maken, voerde Hogeschool PXL potentieelonderzoek uit bij 3 doelgroepen: burgers, scholen en kmo's. De bevragingen werden afgestemd op de beoogde doelgroepen en onderzoeksvragen (maatwerk-onderzoek) en brachten naargelang de doelgroep andere elementen in kaart:

- Potentieelonderzoek bij burgers: om een inschatting te kunnen maken van het potentieel van het bezoekerscentrum werd onderzocht wat de Vlaming wel of niet aanspreekt, of de Vlaming een bezoek zou koppelen aan andere activiteiten in de regio,…

- Potentieelonderzoek bij scholen: In deze bevraging werd gepeild naar de interesse om klasuitstappen te organiseren naar een toekomstig bezoekerscentrum van de Einsteintelescoop en de vereisten en nice-to-haves voor een eventuele uitstap.

- Potentieelonderzoek bij kmo's: In dit onderzoek werd nagegaan wat het potentieel van het bezoekerscentrum is op het vlak van Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions (MICE).

De aangegeven kostprijs geeft de kostprijs voor een maatwerk potentieelonderzoek bij één doelgroep weer.

Het uitgevoerde potentieelonderzoek was zeer goed over de ganse lijn: inhoudelijk sterk, afspraken werden nagekomen, er was de nodige flexibiliteit en de prijs-kwaliteit-verhouding zat ook goed. Een dergelijk onderzoek is heel nuttig en bruikbaar en zeker een aanrader!

→ Zicht krijgen op het potentieel van een product/dienst bij een specifieke doelgroep

Case specificaties

  • Uitdaging(en) → Zicht krijgen op het potentieel van een product/dienst bij een specifieke doelgroep
  • Budget
    € 5000 - € 9999
  • Doorlooptijd
    1 tot 3 maanden
Door wie?

PXL Research

https://www.pxl.be

Voor wie?

FWO

https://www.fwo.be/