Uitdagingen
Fietsen Gaethofs is een authentiek familiebedrijf waar ondertussen al de derde generatie klaar staat om haar vakmanschap verder te zetten. Fietsen Gaethofs biedt meer dan 1000m² showroom op 3 locaties met een ruime keuze aan topmerken.
Om haar klanten beter te kunnen opvolgen en gerichter te benaderen liet het familiebedrijf een klantwaarde-segmentatie uitvoeren door Hogeschool PXL. Op basis van het aankoopgedrag van haar klanten (aankoopgegevens) kreeg het bedrijf niet alleen inzicht in verschillende klantsegmenten, Fietsen Gaethofs kon ook onderbouwde beslissingen nemen m.b.t. de gerichte opvolging van specifieke klantsegmenten en klanten.
De PXL klantwaarde-segmentatie zet aankoopdata van klanten om in 8 verschillende segmenten op basis van recentheid van aankoop, aankoopfrequentie en aankoopbedrag. Niet alleen krijgt men inzicht in de omvang van 8 relevante klantsegmenten, voor elke klant wordt ook het klantsegment aangereikt wat gerichte en onderbouwde klantopvolging mogelijk maakt. Een dergelijk onderzoek komt in aanmerking voor kmo-portefeuille.